ערים באירופה שמומלץ לגלות על אופניים
- 1
שטרסבורג
צרפת היא מהמדינות המצטיינות בתחום תשתיות האופניים. פאריס, נאנט ובורדו הן בין הערים הבולטות, כששטרסבורג המקסימה כנראה המובילה בתחום התעבורה העירונית המתקדמת / לואו-טקית. היא מתגברת על השורשים הגרמניים שלה – גרמניה פחות חזקה בתחום האופניים (מלבד המבורג וברלין). “קהילת האופניים” של שטרסבורג תופסת נתח גדול ומשמעותי באמת בתעבורה. גולת הכותרת היא תכנית ה-“bicycle superhighways” שלה, עם שלושה מסלולי כביש ראשי לטובת הרוכבים בלבד, שמחברים את העיר לפרברים ואף לערים שכנות קטנות. רכיבה על אופניים בשטרסבורג היא חוויה נעימה ביותר הודות לתכנון של דור, לא גחמה אופנתית, והיא נעזרת בשכירת אופניים לנסיעות קצרות כמו גם שכירות ארוכה.
- 2
אוטרכט
עבור הטייל הממוצע הולנד זה קודם כל אמסטרדם. באמת שלאוטרכט אין תחרות איתה, אבל היא עיר מגניבה בפני עצמה, המבנים העתיקים המרהיבים, הבתים הקטנים, והסצנה האקדמאית הצעירה. היא כן נותנת פייט לאמסטרדם בתחום התעבורה העירונית – הגם שזהו אחד הסמלים המסחריים של בירת הולנד. אוטרכט שנודעה כמרכז של חברת הרכבות ההולנדית הפכה את תנועת האופניים לפרויקט עירוני מרשים. היא אחת המצטיינות בתבל מבין הערים הקטנות בתחום. לאורכה מסלול אופניים של 6 קילומטרים, מהארוכים בעולם, “חניונים” ענקיים ומתוקתקים, והיא משובצת מדי מהירות שעוזרים לרוכבים להאט ולמהר כדי להספיק לרמזורים הירוקים שלהם.
- 3
מאלמו
צופי “הגשר” התוודעו מקרוב לנתיב התעבורה היפה והמורבידי המחבר בין מאלמו לקופנהגן, אבל כיום ניתן לעבור בין הערים המרכזיות של שבדיה ודנמרק גם במעבורת ייעודית לרוכבי אופניים. מיותר כמעט לציין שבירת ממלכת דנמרק היא מובילה עולמית בתחומים ירוקים, אבל גם מאלמו חזק בעניינים: פרויקט “Cykelhuset” שלה מנסה להבטיח חיים נוחים ויעילים בלי שימוש בכלי רכב מזהמים. כמו קופנהגן, גם מאלמו מקדמת תיירות אופניים באופן אקטיבי מאז 2013, תוך כדי קמפיין נגד רואד טריפס במדינה של מכוניות פרטיות.
- 4
סביליה
בספרד, ברצלונה מצטיינת בטיולי אופניים עבור תיירים, כמו גם במסלולים עבור מקומיים, החיים את חייהם בה בין גדודי הטיילים. אבל במדד הזה אנחנו מפנים את הזרקור לערים פחות שגורות וכן ראויות לביקור. סביליה עשתה שיפור עצום בתחום מאז תחילת העשור, הודות להחלטות מועצה אמיצות והשקעות נרחבות בתשתיות אופניים, ששינו לא מעט את פני העיר בכללותה. בשנים האחרונות מדווחים כי המגמה בסביליה קצת נבלמה בשל עניינים פוליטיים, ועדיין: חבל אנדלוסיה הושפע מהמגמה, וכולו עובר תהליך רישות ראוי עבור טיולי אופניים מענגים למבקרים.
- 5
לובליאנה
בירת סלובניה שהולכת ומתחממת, בקטע טוב, בשנים האחרונות, הקימה מסלולי אופניים לרווחת תושביה, שנפרשו על פני 40 קילומטרים בתוך העיר – כבר בסוף שנות השישים. ב-2016 לובליאנה נבחרה ל”בירה הירוקה של אירופה”, מה שגם הפנה אליה פוקוס, וגם האיץ את המגמה הירוקה. תשתיות שופצו, תכנית שיתופית לרוכבי אופניים הוקמה, וכיום קרוב לחמישית מתושבי העיר מתניידים רק כך. המסלולים כבר אורכים 135 קילומטרים, כך שניתן לנחות בעיר, להגיע למלון ומיד להתחיל לדווש כדי לחקור אותה.
- 6
דבלין
המאמצים שהשקיעה בירת אירלנד, מאז התוכנית הנחושה שהונהגה בה ב-2011 להסבת התנועה העירונית לאופניים, הייתה השראה עולמית, ממש בדומה למודלים שהציבו אמסטרדם וקופנהגן. מערכת האופניים השיתופית שלה נחשבת ליעילה והנוחה ביותר שיש כיום לבילוי אורבני. מי שלא ביקר בדבלין בעשור האחרון ישתומם, ובעיקר יהיה מרוצה במיוחד. התנועה הסואנת נרגעה מאוד. גם כאן זה דרש הסכמה פוליטית חוצת מחנות על מנת לאפשר שינויים אמיתיים בפני העיר ונוהליה, שבתחילה היו תובעניים ונתקלו בהתנגדות תושבים, ובסוף הוכיחו עצמם. בואו לדווש בעיר היפהפייה ומלאת האופי, וגם אם תשתכרו לאורך הטיול כמקובל כאן, לפחות לא תצטרכו להפעיל מנוע.
ראית איך מדדים עושים את החיים פשוטים בחופש. בוא/י לראות איך מדדים עושים את החיים פשוטים גם בשוק ההון